[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 0، شماره 7 و 7&8 - ( پاییز و زمستان 1388 ) ::
جلد 0 شماره 7 و 7&8 صفحات 5-15 برگشت به فهرست نسخه ها
صدرا و بابا افضل کاشانی
دکتر سید یحیی یثربی
استاد دانشگاه علامه طباطبايی
چکیده:   (643 مشاهده)
تأثیر و تأثر در میان در میان اندیشمندان، امری طبیعی و مستحسن است. هر متفکری بی‌گمان ساختار و محتوای اندیشه خود را تا حدود زیادی مرهون اندیشمندان پیش از خود است و بدین منوال با میراث خود در بافت اندیشه آیندگان دارای تأثیر. گاهی نوشته‌ای خاص چنان در بزرگی تأثیر می‌گذارد که خواسته یا ناخواسته در قالب‌بندی فصول اثر یا آثار او خود را به روشنی نشان می‌دهد و ممکن است شدت تأثیر به حدی باشد که در مقایسه، شائبه ترجمه یا رونویسی را به ذهن آورد. مقاله پیش رو، مقایسه‌ای است میان فصول و ابواب دو اثر از دو فیلسوف نام‌آور با بیش از چهارصد سال فاصله زمانی میان آن‌ها: یکی جاودان‌نامه اثر حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی، معروف به بابا افضل متعلق به سده هفتم هجری؛ دو دیگر، اکسیرالعارفین نوشته صدرالدین محمد شیرازی، معروف به ملا صدرا متوفی به سال 1050 هجری قمری.
واژه‌های کلیدی: افضل‌الدین، ملا صدرا، جاودان‌نامه، اکسیرالعارفین.
متن کامل [PDF 1919 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yathrebi S Y. Sadrā and Bābā Afzal Kāshāni. studies on kashsn. 2009; 0 (7 and 7&8) :5-15
URL: http://sh-kashan.kashanu.ac.ir/article-1-29-fa.html
یثربی دکتر سید یحیی. صدرا و بابا افضل کاشانی. پژوهشنامه کاشان. 1388; 0 (7 و 7&8) :5-15

URL: http://sh-kashan.kashanu.ac.ir/article-1-29-fa.html

دوره 0، شماره 7 و 7&8 - ( پاییز و زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه کاشان شناخت Kashan Shenakht A Journal University of Kashan
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 786 queries by yektaweb 3465