Kashan’s Graffiti: A Purposeful Medium

Document Type : Original Article

Authors

1 MA Student of Art Research, University of Kashan, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Architecture and Arts, University of Kashan, Iran

Abstract

 
Graffiti can be considered as a means of communication and a purposeful medium which informs people of what is going on in the lower layers of urban life, despite the restrictions having been imposed upon public places. Writings and pictures of the events and movements of the second half of the 14th century in Iran still remain on the city walls, through which one can get acquainted not only with the ideas and beliefs of people but also the activities of political and social groups. These murals are now a subset of the graffiti style of art. The present study examines those graffiti in Kashan which have survived from 1977 up to the late 1390s. The purpose of this developmental research is to introduce and document the graffiti of Kashan and to answer these questions: Have graffiti had an impact on Kashan’s society? How much it has been able to influence the development around Kashan. Therefore, deploying a descriptive-analytical approach and data collected through library studies and field forms. The research has founded out that the graffiti studied include a variety of contents including ideological, cultural, political, and religious ones that can be divided into the Islamic Revolution era, the imposed-war era, and the contemporary era.

Keywords


  1.  

    1. اسفندیاری، آمنه (1392)، «گرافیتی؛ هنر عصیانگر»، فصلنامۀ پژوهش هنر، سال اول،‌ شمارۀ ۱، 123ـ128.
    2. ابن رسول، سید اصغر (1383)، انقلاب اسلامی در کاشان، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
    3. بزرگ‎زاده شهدادی، نفیسه و فرهادی آردپاکان، امرالله (1358)، «دیوارنوشته‌های انقلاب»، نامه نور، شمارۀ ۶ و ۷، 14ـ33.

    ۴. رشاد، کارن (1383)، گرافیتی چیست؟ 1و2 قابل‌ دسترسی در سایت www.kolahstudio.com

    ۵. ـــــ (1397)، گرافیتی چیست؟ نگارشی در باب شیوه‌های نگرش به هنر خیابانی، آلمان: انتشارات کلاه استدیو.

    ۶.  زنگی، بهنام (1394)، کارکردهای رسانه‌ای و ارتباطی دیوارنگاری معاصر ایران، تهران: مهر نوروز.

    ۷. ـــــــــ (1395)، جامعه‌شناسی دیوارنگاری معاصر ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

    ۸. کفش‌چیان مقدم، اصغر (1385)، «چگونه یک نقاشی دیواری را سازماندهی کنیم»، مطالعات هنرهای تجسمی، شمارۀ 25، 42ـ49.

    ۹. کوثری، مسعود (1389)، «گرافیتی به منزلۀ هنر اعتراض»، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، سال دوم، شمارۀ ۱، 65ـ102.

    1۰. ــــــــ (1390)، گرافیتی: رویکردی انتقادی، تهران: دریچۀ نو.

    1. کورول، مارگاریتا (1390)، هنرمند در برابر نظام، ترجمۀ رضا مرزانی، ماهنامه سورۀ اندیشه، شمارۀ 52 و 53، 217ـ220.
    2. محسنی‌نژاد، فرید و اکبری، عباس (1392)، «گرافیتی، هنر اعتراضی یا اعتراض هنری»، نقش‌مایه، سال هفتم، شمارۀ 17، 17ـ22.
    3. محسنیان راد، مهدی (1369)، «جامعه‌شناسی: بررسی دیوارنوشته‌های دوران انقلاب»، رسانه زمستان، شمارۀ 4، 24ـ43.
    4. نراقی، حسن (1382)، آثار تاریخی کاشان و نطنز، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    1۵. نیکبخت، علیرضا (1399)، مجلۀ اینترنتی www.graffitiiranmagazine.com