During the Qajar period, one of the influential painters was Mirza Ali Akbar Khan Natanzi, known as Mazin al-Dawlah, a resident of Kashan. Mazin al-Dawlah, a student of the great artist of the Unger era, was educated at Paris School of Fine Arts. Due to Mazin al-Dawlah’s significant role and teaching in Dar al-Fonun as well as his upbringing of students such as Mirza Abutrab Ghaffari, Ismail Jalayer, Musur al-Molk and Kamal al-Mulk, his life and works are worth discussing. To this end, first the teaching of academic painting in Dar al-Fonun in the Qajar era and Mazin al-Dawlah’s role are examined. The purpose of this study is to find out the role of Mirza Ali Akbar Khan Mazin al-Dawla's teaching in Dar al-Fonun as well as the mentioned artists. The research question is: what was the role of Mirza Ali Akbar Khan Mazin al-Dawlah as a teacher and painter in the Dar al-Fonun school? Research deploys a descriptive-analytical method involving library resources and museum samples. The results of this study show that the Dar al-Fonun school and the teaching of painting have played an important role in the development of Qajar art, and Mazin al-Dawla- as a manager, teacher, and talented artist- has proved so important to this growth. He, as a master in the field of landscape painting and artistry, has been influenced by European academic art and accordingly trained a brilliant generation of Iranian painters. He established the Western style of academic painting in Iran in the Qajar era. His teaching and management experience in Dar al-Fonun as well as his training of the brilliant generation of painters along with his teaching of French and of music have made this artist a legendary figure in the Qajar period that is unrepeatable
رسولیپور، مرتضی (13۹۷)، «میراث علیاکبرخان نقاشباشی (مزینالدوله) در آموزش، فرهنگ و هنرهای نوین ایران»، آرشیو ملی، سال چهارم، شمارۀ 13، 60ـ100.
سرمدی، عباس (1379)، دانشنامه هنرمندان ایران و اسلام، تهران: هیرمند.
سعیدی، حوریه (1379)، «مقدمهای بر سیر تحول تدوین کتابهای تاریخ در مدارس از تأسیس دارالفنون تا پایان دورۀ پهلوی اول 1320 ش»، تاریخ معاصر ایران، شمارۀ 12ـ13، 62ـ65.
صفایی، ابراهیم (1355)، گزارشی از دارالفنون، شمارۀ 7ـ8، 364ـ374.
عمیدی نوری، ابوالحسن (1381)، یادداشتهای یک روزنامهنگار (تحولات نیم قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی)، مختار حدیدی و جلال فرهمند، تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
فلور، ویلم و دیگران (1381)، نقاشی و نقاشان دورۀ قاجار، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: ایل شاهسون بغدادی.
قاضیها، فاطمه (1394)، ناصرالدینشاه قاجار و نقاشی، تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران.
کشمیرشکن، حمید (1393)، کنکاشی در هنر معاصر ایران، تهران: نظر.
کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1363)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، لندن: مستوفی.
ـــــــ (1370)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، ج3، لندن: مستوفی.
محبوبی اردکانی، حسین (1378)، تاریخ مؤسسات تمدنی جدید ایران، ج1، تهران: دانشگاه تهران.
ـــــــ (1370)، تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، ج3، تهران: دانشگاه تهران.
معتمدی، اسفندیار (1382)، «کتابهای درسی در ایران از تأسیس دارالفنون تا انقلاب اسلامی 1230ـ1357»، تاریخ معاصر ایران، شمارۀ 27، 111ـ138.
میرزا آقاخان (1353)، «تاریخچهای از دارالفنون»، وحید، شمارۀ 135، 978ـ987.
معیرالممالک، دوستعلیخان (1361)، رجال عهد ناصری، تهران: تاریخ ایران.
Panjehbashi, E. (2022). The Study of Mirza AliAkbar Khan Mozayan al-Dawlah’s Role in Darol-Fonun School in the Qajar Period. Kashan Shenasi, 14(2), 49-70. doi: 10.22052/kashan.2022.243039.1017
MLA
Elaheh Panjehbashi. "The Study of Mirza AliAkbar Khan Mozayan al-Dawlah’s Role in Darol-Fonun School in the Qajar Period", Kashan Shenasi, 14, 2, 2022, 49-70. doi: 10.22052/kashan.2022.243039.1017
HARVARD
Panjehbashi, E. (2022). 'The Study of Mirza AliAkbar Khan Mozayan al-Dawlah’s Role in Darol-Fonun School in the Qajar Period', Kashan Shenasi, 14(2), pp. 49-70. doi: 10.22052/kashan.2022.243039.1017
VANCOUVER
Panjehbashi, E. The Study of Mirza AliAkbar Khan Mozayan al-Dawlah’s Role in Darol-Fonun School in the Qajar Period. Kashan Shenasi, 2022; 14(2): 49-70. doi: 10.22052/kashan.2022.243039.1017