اثربخشی ادبیات درمانی بر بهبود روان رنجوریِ کودکان مبتلا به سرطان(مطالعه موردی کودکان دارای بیماری سرطان شهر کاشان)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ,علوم انسانی,دانشکده ادبیات و زبان های خارجه,کاشان,ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کاشان، ایران

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی,علوم انسانی, ادبیات,زبان و ادبیات فارسی,شهید بهشتی,تهران,ایران

10.22052/kashan.2024.254904.1116

چکیده

کودکان مبتلا به سرطان داری علائم رنجوری شدید هستند که می‌تواند در روند درمان مشکلات متعددی به وجودآورد. هدف ادبیات درمانی در راستای کاهش میزان رنجوری و علائم آن در حوزه روان‌درمانی و بهبود روانی در این کودکان است. این روش مبتنی بر استفاده از داستان‌ها، شعر‌ها و نوشته‌ها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال احساسات، تجربیات و مفاهیم به صورت غیرمستقیم به مخاطب است. بر این اساس هدف از این پژوهش ارائه الگوی درست اجرای قصه و شعر درمانی به منظور بهبود اختلالات روان رنجوری و همچنین مقایسه تأثیر‌امید، اضطراب و بروز احساسات بر روی تقویت رفتار روان رنجوری کودکان مبتلا به سرطان می‌باشد..روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در گروه تحقیقات نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون، پس‌آزمون از طریق مداخله گروه کنترل است. معیار اندازه گیری و تعیین حجم نمونه، از طریق مصاحبه با پزشکان، متخصصین، روانشناسان و پزشکان اجتماعی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کودکان مبتلا به بیماری سرطان در سال 1400 در شهر کاشان در سنین ۲ تا ۱۵ سال هستندکه در طول دو ماه با استفاده از سه پرسشنامه و دو مرحله ادبیات درمانی، نمونه‌گیری شده است. برای جمع‌آوری داده‌‌ها از سه پرسشنامه‌ی امیدواری در کودکان، تست اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) و پرسشنامه میزان بیماری کودک توسط پزشک استفاده شده که طی دو مرحله ادبیات درمانی، اقدام به نمونه‌گیری شده است.

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of therapeutic literature on the improvement of neuroticism in children with cancer (a case study of children with cancer in Kashan)

نویسندگان [English]

  • maryam mousavi 1
  • hossein ghoorbanpoorarani 2
  • maryam jalali 3
1 PhD student, Humanities, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan, Iran
2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University, Iran
3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Humanities, Literature, Persian Language and Literature, Shahid Beheshti, Tehran, Iran
چکیده [English]

Children with cancer have severe suffering symptoms that can cause many problems in the treatment process. The aim of therapeutic literature is to reduce the amount of suffering and its symptoms in the field of psychotherapy and mental improvement in these children. This method is based on the use of stories, poems and writings as a means to convey feelings, experiences and concepts indirectly to the audience. Based on this, the aim of this research is to present the correct model of performing story and poem therapy in order to improve neurotic disorders and also to compare the effect of hope, anxiety and the expression of emotions on strengthening the neurotic behavior of children with cancer. The method of this research is practical and In the semi-experimental research group, pre-test, post-test is through the intervention of the control group.The criteria for measuring and determining the sample size have been done through interviews with doctors, specialists, psychologists and social doctors. The statistical population of this research is the children diagnosed with cancer in the year 1400 in the city of Kashan between the ages of 2 and 15, who were sampled during two months using three questionnaires and two stages of treatment literature. To collect data, three hope questionnaires in children, the Spence Children's Anxiety Test (SCAS) and the questionnaire of the child's illness were used by the doctor, which were sampled during two stages of the treatment literature