خوانش تطبیقی- تاریخی تاج‌گذاری شاه سلیمان (صفی) صفوی در هنر بافته منسوب به کاشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه صنایع دستی دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد شهرکرد ایران

2 استادیار گروه ارتباط بصری، دانشکده هنر و علوم انسانی؛ دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

10.22052/kashan.2025.257428.1147

چکیده

سام میرزا صفوی که در آغاز سلطنت با نام صفی دوم تاج‌گذاری کرد، پس از مدتی بار دیگر با نام سلیمان به تخت نشست؛ رخدادی کم‌سابقه که در منابع تاریخی و هنری بازتاب یافته است. مراسم تاج‌گذاری او علاوه بر جنبه‌های سیاسی، در منابع تاریخی و آثاری همچون پارچه زربفت منسوب به کاشان نیز بازنمایی شده است. هدف این پژوهش بررسی چگونگی بازتاب این رویداد در پارچه مذکور و متون تاریخی هم‌زمان است. پرسش اصلی آن است که چه وجوه اشتراک و افتراقی میان روایت‌های بصری و مکتوب این واقعه وجود دارد؟ پژوهش حاضر با روش کیفی و ماهیت توصیفی–تحلیلی و تاریخی، و با استفاده از رویکرد تطبیقی هم‌زمانی، به مقایسه و تحلیل موازی پارچه زربفت تاج‌گذاری شاه سلیمان و متون تاریخی مربوط به همان دوره می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهند که هر دو منبع در نمادگرایی و عناصر کلیدی مشترک‌اند؛ از جمله تأکید بر جایگاه شاه به عنوان نماینده خداوند و مشروعیت‌بخشی به سلطنت. با این حال، تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود که عمدتاً ناشی از اهداف و شیوه‌های بیان متفاوت هر رسانه است؛ پارچه زربفت بیش از همه بر جنبه‌های بصری و نمادین تمرکز دارد، در حالی که متون تاریخی به شرح جزئیات و بسترهای سیاسی–اجتماعی می‌پردازند. در مجموع، این مقایسه نشان می‌دهد که هنر بافته در دوره صفوی، علاوه بر جنبه تزئینی، نقشی مؤثر در بازنمایی و تثبیت قدرت سیاسی ایفا کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Historical Reading of Shah Suleiman Safavi’s Coronation in a Woven Artwork Attributed to Kashan

نویسندگان [English]

  • Nahid Jafari Dehkordi 1
  • Majid Asadi Farsani 2
1 Assistant Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Arts and Humanities; Shahrekord University, Shahrekord, Iran
2 Assistant Professor Department of Graphics,, Faculty of Arts and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.
چکیده [English]

Shah Suleiman Safavi, who initially ascended the throne as Shah Safi II, later reigned under the name Suleiman—a rare occurrence reflected in both historical sources and artistic productions. His coronation, beyond its political significance, is depicted in historical texts as well as in works such as the exquisite gold-wrapped textile attributed to Kashan. This study aims to investigate how this event is represented in the textile alongside contemporary historical accounts. The primary research question is: what are the points of convergence and divergence between visual and textual narratives of this event? Using a qualitative, descriptive–analytical, and historical approach, and employing a comparative synchronic method, this research examines and analyzes the Shah Suleiman coronation textile in parallel with the historical texts of the same period. Findings indicate that both sources share symbolic and key elements, such as the emphasis on the king’s position as God’s representative and the legitimization of his rule. However, notable differences emerge, largely due to the distinct objectives and expressive methods of each medium; the textile emphasizes visual and symbolic aspects, while historical texts provide detailed accounts of political and social contexts. Overall, this comparison demonstrates that woven art in the Safavid period, in addition to its decorative function, played an active role in representing and reinforcing political authority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safavid period
  • historiography
  • Shah Suleiman
  • coronation
  • gold-wrapped textile